Τετάρτη, 20 Απριλίου 2016

Τα χίλια και ένα πρόσωπα του Ήρωα


 
φωτογραφία; ΒΙΚΙΠΑΙΔΕΙΑ
 Sébastien Slodtz (1655–1726)

Château de Versailles

Πρωτέας

 Ο ρόλος του ήρωα στη παγκόσμια μυθολογία

Ο καταστροφέας  των σκιών
      Δεν υπάρχει  και ούτε πρόκειται  ποτέ να υπάρξει συγκεκριμένο σύστημα ερμηνείας  των μύθων. Η μυθολογία είναι σαν τον θεό Πρωτέα, τον  γέροντα της θάλασσας, με τη γλυκιά λαλιά. Ο θεός θα πει μια λέξη και  θα πάρει το σχήμα κάθε πράγματος που βαδίζει στη γη, κολυμπάει στο νερό ή καίει σαν τη φωτιά.
     Ο ταξιδιώτης της ζωής , που επιθυμεί να διδαχθεί από τον Πρωτέα, πρέπει να  τον αρπάξει με δύναμη και να τον πιέσει όσο μπορεί, ώστε να εμφανιστεί με την κανονική του μορφή. Αυτός ο πανέξυπνος θεός, όμως δεν αποκαλύπτει  ποτέ , ακόμη και στον πιο  ικανό αναζητητή, όλη την  έκταση της σοφίας του. Η απάντηση που θα δώσει αφορά μόνο την ερώτηση που θα του έχει τεθεί και αυτό που αποκαλύπτει θα είναι σημαντικό ή ασήμαντο, ανάλογα με την ερώτηση.
   Οπότε ο ήλιος ανατέλλει  και στέκεται ψηλά, στη μέση του ωκεανού, η αρχαία μορφή αναδύεται  από την αλμύρα  της θάλασσας, εκείνη με τη γλυκιά λαλιά, πριν έλθει η ανάσα του Δυτικού Ανέμου και τον καλύψουν τα σκοτεινά κύματα της θάλασσας. Και μόλις βγαίνει, ξαπλώνει στα βαθουλώματα των σπηλαίων για να κοιμηθεί, πλαισιωμένος από τις φώκιες, η σπορά  της όμορφης κόρης του αλμυρού νερού, που κλάπησαν βίαια από τα νερά της γκρίζας θάλασσας, και είναι  πικρά  τα αρώματα που οσφραίνονται στους βυθούς  της αλμυρής θάλασσας.
  Ο Έλληνας πολεμιστής , ο βασιλιάς Μενέλαος, με την καθοδήγηση μιας εξυπηρετικής θυγατέρας του γέροντα θαλασσινού θεού, έμαθε τον τρόπο να αποκτήσει την εύνοια του θεού, επειδή μοναδική του επιθυμία  ήταν να μάθει τα μυστικά των προσωπικών του δυσκολιών και τις περιπλανήσεις των φίλων του. Ο θεός δεν αρνήθηκε να απαντήσει.

   Ο μοντέρνος νους, θεωρεί τη μυθολογία σαν μια αδέξια και πρωτόγονη προσπάθεια ερμηνείας του κόσμου της φύσης(Φρέιζερ), σαν ένα δημιούργημα της ποιητικής φαντασίας  των προϊστορικών χρόνων, που παρεξηγήθηκε με το πέρασμα του χρόνου (Μίλερ), σαν ένα αρχείο αλληγορικής  καθοδήγησης για να δώσει το άτομο μορφή στην ομάδα του(Ντίρκχαιμ), σαν ένα  ομαδικό όνειρο, σύμπτωμα των αρχετυπικών αγώνων μέσα από τα βάθη  της ανθρώπινης ψυχής (Γιουγκ), σαν τον παραδοσιακό φορέα των βαθύτερων  μεταφυσικών ενοράσεων του ανθρώπου (Κουμαρασβάνι), σαν την αποκάλυψη του θεού στα τέκνα του ( Εκκλησία). Η μυθολογία είναι όλα αυτά. Οι διάφορες θεωρίες καθορίζονται από την προσωπικότητα  του δημιουργού τους. Γιατί όταν δεν διερευνάται με βάση το τι  πραγματικά είναι αλλά πως λειτουργεί, πως  υπηρέτησε στον παρελθόν την ανθρωπότητα ή πως μπορεί να τη βοηθήσει σήμερα, τότε η μυθολογία εμφανίζεται τόσο  πειθήνια, όσο και η ίδια η ζωή στα πάθη και τις απαιτήσεις  του ατόμου, της ψυχής και της εποχής.

σελ. 457-458

Επίλογος
Από το βιβλίο του Τζόζεφ Κάμπελ
Ο  ήρωας με τα χίλια πρόσωπα
Εκδόσεις  ΙΑΒΛΙΧΟΣ,  2001 

Αστραία
20  04 2016
Βιβλιογραφία

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Αν η γνώση δημιουργεί προβλήματα,
η άγνοια αναμφίβολα δεν μπορεί να τα λύσει